Gambia

Gambia is een klein land, het is 250 kilometer lang en slechts enkele tientallen kilometers breed, Gambia heeft maar twee buren, aan de ene kant is dat de Atlantische Oceaan, en aan de andere grens is  Senegal.
De grens met Senegal meet 740 kilometer, de grens aan de Atlantische kust is 80 kilometer.
De grootste rivier is de Gambia-rivier, die door het hele land loopt.
De hoofdstad van de Republiek The Gambia (officiële naam) is Banjul, bijna iedereen spreekt Engels en er wonen bijna 2 miljoen mensen.

Gambia heeft geen mineralen of andere natuurlijke rijkdommen, 75% van de bevolking leeft van landbouw en veeteelt, er is ook kleine industrie – hoofdzakelijk het verwerken van pinda’s, vis en huiden. Het toerisme neemt de laatste jaren steeds toe, behalve dat de toeristen voor zon, zee en strand komen, reizen ook vogelaars vanuit de hele wereld naar Gambia, want Gambia kent heel veel soorten vogels.
Maar ook andere dieren als bijvoorbeeld apen, zijn op grote schaal te zien.
Ook komen veel Afro-Amerikanen hier hun roots zoeken.
Een vakantie in The Gambia is goed betaalbaar en de bevolking is uiterst actief om het de toeristen naar de zin te maken.

Klimaat
The Gambia heeft een tropisch savanneklimaat en heeft ook een typische savannebegroeiing, je vind er vooral graslandschappen met grote struiken en wat bomen. In Gambia zijn geen echte grote stukken regenwoud, in het zuiden van het land zijn wel wat bossen met vruchtdragende bomen zoals citrusbomen.
In het drogere noorden staan wel de voor Afrika zo kenmerkende baobab, die ook wel apebroodboom wordt genoemd.

Het hele jaar is de temperatuur overdag tussen de 31 en 38 graden, al kan het aan de kust regelmatig 1 of 2 graden minder zijn, maar de gevoelstemperatuur is daar beter omdat er vaak een lichte bries waait. In de zomer daalt de temperatuur heel langzaam als de avond valt, aan het einde van de nacht is het dan zo’n 24 graden, maar binnen enkele uren schiet die weer omhoog naar de 31 tot 38 graden !

In de winter is het ’s nachts iets koeler, dan daalt het ’s nachts naar gemiddeld 18 tot 20 graden.

Regent het ook in Gambia ?
Nou en of, dat moet je echt ’n keer mee gaan maken !

Er zijn twee overduidelijke seizoenen, een zeer droge periode en een echt regenseizoen.
Vanaf eind Oktober tot begin Juni is het zeer droog in Gambia, het regent zelden, en als er al iets valt dan is het heel weinig. Zware tropische buien zijn een zeldzaam verschijnsel in de droge periode.
Vanaf de twee en derde week van Juni zie je een duidelijk omslag in het weer, de luchtvochtigheid loopt op en de kans op regen neemt toe.
In dit regenseizoen ontstaan meestal aan het einde van de middag of het begin van de avond zware buien met heel veel water !
Gedurende het regenseizoen valt vrijwel alle neerslag die Gambia te verwerken krijgt.

Maart, April en Mei zijn de warmste maanden met ook het meeste zon, dan waait de woestijnwind ( Harmattan) en die jaagt de temperatuur makkelijk naar 40 graden.

De ideale maanden voor een vakantie naar Gambia zijn December, Januari en Februari, de luchtvochtigheid is dan gedaald en de temperatuur is van een redelijke waarde.
Bij de zwembaden van de hotels ( en uiteraard op het strand ) waan je jezelf in een weersparadijs.

Pas wel op met UV-straling, die haalt het hele jaar de waarde van 10+, en ook als het bewolkt is heb je grote kans op snelle huidverbranding met kans op huidkanker.
Over je hele lichaam kleden en insmeren is behalve tegen de zon, ook goed tegen de muggen.

Bespreek altijd met je huisarts wat verstandig is voordat je de reis naar dit prachtige land gaat ondernemen, want enting tegen o.a. malaria  zijn noodzakelijk.